Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte una mejor experiencia y servicio. Si continúas navegando, estás aceptando nuestra política de cookies. Pero puedes cambiar la configuración en cualquier momento. Más información

Aceptar

Fes-te'n soci/a

Audiovisual - Entrenament

Animals implicats

Aus, Rèptils, Felins, Primats, Amfibis, Cetacis, Elefants, Óssos, Llops, Girafes, Foques, Zebres, Lleons marins

Abast de la problemàtica

Internacional

Àmbit d'actuació de FAADA

Espanya

Descripció

Aconseguir que un animal salvatge actuï en contra de la seva naturalesa és un procés llarg que implica mantenir els animals en un estat constant de submissió davant de l’entrenador.

Hi ha nombrosos testimonis d’exentrenadors (Sarah BaecklerRichard O’BarryPat Derby, entre d'altres) que confirmen l’ús de mètodes violents com ara cops, descàrregues elèctriques, collars de càstig, esprais, etc. A més, en la major part dels casos, es manipula els animals a través de la privació d’aliment. D’aquesta manera, l’animal actua per gana a canvi de menjar, i això limita el número de preses que es poden rodar amb ell fins que ja no tingui gana.

Durant l’entrenament, sovint es relaciona una paraula amb un acte violent. D’aquesta manera, quan a plató l’ensinistrador dona aquesta ordre, l’animal reaccionarà per por al càstig físic, sense que normalment sigui necessari mostrar agressivitat en públic. A mesura que els animals creixen i els trucs es tornen més complexes, les tàctiques de dominància als entrenaments acostumen a tornar-se encara més agressives.

Un mètode freqüentment utilitzat és l’anomenat two by four, que implica colpejar els animals de sobte, en qualsevol moment i sense motiu, inclús mentre estan als seus allotjaments. Com que no saben quan seran agredits, es mantenen alerta i submisos davant la presència de les persones. Aquesta por també s’aprecia en un animal que està sempre pendent del seu entrenador, fet que els ensinistradors acostumen a explicar indicant que “tenen una relació especial”.

A més, per tal que els entrenadors puguin “fer-se els animals més seus”, és pràctica habitual separar-los de les mares ja de ben petits. Se’ls cria amb biberó per tal que “facin la impressió” amb el seu propietari en comptes de fer-ho amb la seva mare biològica i aconseguir, així, obediència. Tot i així, quan arriben a la maduresa sexual, aquests animals acostumen a tornar-se agressius inclús amb les persones que els han cuidat des de petits.

L’any 2012, Tato Peralta de l’empresa “Fauna i Acció” declarava a l’article “Un ximpanzé pot cobrar 15.000 euros per un dia de rodatge: Els animals salvatges encara resulten molt més imprevisibles. Una àguila reial, la qual té una força increïble a les urpes, va agafar mania a un ensinistrador i, quan la vam deixar volar, ell es va ficar al cotxe per evitar incidents. Una vegada l’au estava a l’aire, ell va sortir confiat. Però la rapaç va girar en picat i li va clavar les urpes”. També va dir: “Els animals salvatges, fins i tot els nascuts en captivitat, tenen forts instints naturals i, sobretot en situacions de frustració i estrès, són imprevisibles. Això, juntament amb les seves dimensions i la força, fa que resulti perillós interactuar-hi. Són nombrosos els casos d’animals que han atacat a persones, també als seus cuidadors. Si un llop et vol posar a prova, perquè són molt jeràrquics, pot marcar-te amb les dents, per exemple, a la cuixa. Si et fas enrere, aleshores és quan et pot mossegar seriosament”.

Diversos ensinistradors que al·legaven tenir una relació “única i especial” amb els seus animals han sigut greument ferits, o fins i tot han perdut la vida, atacats per aquells animals que havien criat des de petits, fet que subratlla els greus riscos que aquesta indústria té també per als humans. Entre altres, recordem el cas de Rocky, l’ós bru protagonista de diverses pel·lícules nord-americanes que l’any 2008 va matar d’una mossegada al coll al seu entrenador Stephen Miller a les instal·lacions de “Predators in Action” a l’est de Los Angeles. L’any 2011, Raimon Martínez, de l’empresa de lloguer d’animals “Bicharracas” declarava a l’article “He traspasado la línia que separa la vida y la muerte” de El Periódico: “Mai pots abaixar la guàrdia, perquè l’animal més bo te la pot jugar. Un cocodril criat des que neix, passa d’estimar-te a menjar-te en un moment. No és que hi hagi animals bons i dolents, sinó que el seu instint és caçar i matar. Es pot educar l’instint d’un animal salvatge? No es pot. Es pot controlar ensinistrant-lo però, quan el poses en una situació en la qual l’instint anul·la l’entrenament, algú en pot resultar greument ferit”.

L’entrenament comença per ensenyar a les cries a no tenir comportaments que els són instintius o normals, fins i tot de joc, dins del seu repertori natural com ara mossegar, vocalitzar o netejar-se.

També s’ha de tenir en compte que, els entrenadors que al·leguen entrenar “en positiu” sovint utilitzen o sotsarrenden animals provinents de circs o prèviament ja entrenats amb mètodes violents. És el cas dels elefants que, per tal de poder treballar amb l’ésser humà, han de passar necessàriament per un procés de “domesticació” extremadament violent que consisteix en privar-los de moviment, descans i aliment durant dies i sotmetre’ls a brutals abusos físics i psicològics amb l’objectiu que acabin tenint por dels humans.

Així mateix, cal recordar que molts animals utilitzats en aquest tipus de produccions han sigut mutilats (llimant-los els ullals en el cas dels ximpanzés o extraient-los les ungles –desunglació– en el cas dels grans felins) o resulta necessari sedar-los per gravar les escenes més complicades.

 

Actuació FAADA

A nivell estatal

  • A través del nostre projecte ADnimalsfree conscienciem sobre les problemàtiques relacionades amb l’ús d’animals en el sector audiovisual.
  • Organitzem xerrades a universitats especialitzades.
  • Ajudem econòmicament a santuaris nacionals d’animals rescatats de la indústria audiovisual.
  • Realitzem acció legal a Espanya.
  • Oferim assessorament a empreses nacionals del sector audiovisual.

Entre els èxits de la iniciativa destaquen els següents:

  • Premi a la “Millor Campanya Online 2014” als GOLIADS per a la campanya “Wild Advertising Awards” realitzada en col·laboració amb l’agència CONTRAPUNTO BBDO.
  • Col·laboració amb la Fundació Mundo Ciudad que deixa d’acceptar obres protagonitzades per animals salvatges als seus 8 festivals i des de 2013 entrega els premis “Adnimalsfree” a la gala del Publifestival, Festival Internacional de Publicitat Social.
  • Retirada de les imatges d’un tigre blanc a l’anunci de Nivea “Experiencias increïbles bajo la ducha de Nivea”.
  • TT a Espanya amb el hashtag #ApagónVayaFauna l’any 2015.
  • Compromís per part de Unilever de no tornar a utilitzar animals salvatges a produccions audiovisuals europees l’any 2016.
  • Or als Premios Eficacia 2016 a la categoria “Responsabilitat Social ONG” per la campanya #ElCastingMásBestia realitzada en col·laboració amb l’agència CONTRAPUNTO BBDO i que supera el milió i mig de visualitzacions en RRSS.

 

Què pots fer tu?

  • Informa’t del que implica l’ús d’animals salvatges en produccions audiovisuals. Ajuda’ns a difondre el nostre projecte i a sensibilitzar més persones.
  • Si necessites contractar una agència de publicitat o un professional del sector, fes-ho amb una de les agències que han firmat el compromís de FAADA per a empreses responsables.
  • Si ets un professional del sector, demana’ns assessorament sobre les alternatives digitals que existeixen i firma el nostre compromís.

Causes relacionades